ارزیابی کیفیت پایان نامه و رساله

درمقاله زیر دو بخش پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد و رساله‌ی دکتری را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم.
ارزیابی کیفیت پایان نامه و رساله

ارزیابی کیفیت و میزان دقت و مطلوبیت بخش‌های مختلف پایان‌نامه

 

کیفیت مطالب، به روز بودن نوشته‌ها و منابع مورد استفاده و رعایت اصول نگارشی، ویرایشی در تدوین فصول مختلف و بخش‌های مربوط به هر فصل از پایان‌نامه و رساله و پروپزال، از اهمیت بالایی برخوردار است. هر محقق و دانشجو قبل از ارائه و تحویل نهایی تحقیق و پروژه پایانی خود، می‌بایست به دقت بخش‌های مختلف کار خود را ارزیابی نماید و نواقص و ایرادات احتمالی را مرتفع سازد.

این مقاله، درصدد معیارهای بررسی کیفیت و میزان دقت و مطلوبیت و صحت هر پروژه علمی و بخصوص پایان‌نامه و رساله است. دانشجویان و محققان عزیز می‌توانند برای ارزیابی میزان مطلوبیت و کیفیت پایان‌نامه خود، موارد و معیارهای مربوط به هر بخش را با مطالب ارائه شده در کار خود، تطابق دهند و به نواقص احتمالی کار خود پی‌ببرند.

 

ارزیابی کیفیت و مطلوبیت موضوع پژوهش

با امتیاز دهی به موارد و شاخص‌های زیر می‌توان میزان مطلوبیت و درستی موضوع پژوهش را سنجید. در واقع، بیان موضوع پژوهش باید با بهترین کمیت و کیفیت، ابعاد زیر را شامل شود :

 

ارزیابی کیفیت و مطلوبیت انتخاب نوع پژوهش

با امتیاز‌دهی به موارد و شاخص‌های زیر می‌توان میزان مطلوبیت و درستی نوع پژوهش را سنجید. در واقع نوع پژوهش باید با بهترین کمیت و کیفیت، ابعاد زیر را شامل شود :

 

ارزیابی کیفیت و مطلوبیت نگارش اهداف پژوهش:

با امتیاز‌دهی به موارد و شاخص‌های زیر می‌توان میزان مطلوبیت و درستی اهداف تحقیق را سنجید. در واقع اهداف پژوهش باید با بهترین کمیت و کیفیت، ابعاد زیر را شامل شود :

 

ارزیابی کیفیت و مطلوبیت نگارش مبانی نظری و پیشینه پژوهش:

با امتیاز دهی به موارد و شاخص های زیر می توان میزان مطلوبیت و درستی پیشینه پژوهش را سنجید. در واقع پیشینه پژوهش باید با بهترین کمیت و کیفیت، ابعاد زیر را شامل شود :

 

اهمیت بخش پیشینه تحقیق، علاوه بر مرور پژوهش‌های نزدیک به موضوع تحقیق جاری محقق و به گونه‌ای اثبات عدم تکراری بودن تحقیق حاضر، این است که محقق بطور غیر مستقیم به این موضوع اشاره می‌کند که در باب موضوع تحقیق، محققان تاکنون بیشتر در چه حوزه‌هایی تمرکز داشته‌اند و محقق با یافتن گپ و خلا تحقیقاتی موجود، به انجام این تحقیق پرداخته است. همچنین بخش پیشینه تحقیق اهمیت دیگری نیز دارد:

اینکه در فصل پنجم تحقیق و بخش جمع‌بندی، محقق نتایج تحقیق خود را با نتایج تحقیقات ارائه شده در بخش پیشینه مقایسه کرده و مشخص می‌کند که تحقیقی را که انجام داده است با کدامیک از تحقیقات پیشینه، همسو و با کدامیک مخالف و متضاد بوده است و می‌تواند به دلیل حصول نتایج متفاوت به تحقیقات دیگر نیز اشاره کند. دلایلی همچون بازه زمانی متفاوت اجرای تحقیقات، تفاوت در تعداد و نوع نمونه آماری، تفاوت در روش تحقیق و دیگر عوامل.

 

ارزیابی کیفیت و مطلوبیت نگارش بیان مسأله، اهمیت و ضرورت پژوهش:

با امتیاز دهی به موارد و شاخص‌های زیر می‌توان میزان مطلوبیت و درستی بیان مسئله و اهمیت پژوهش را سنجید. در واقع بیان مسئله و اهمیت پژوهش باید با بهترین کمیت و کیفیت، ابعاد زیر را شامل شود :

 

ارزیابی کیفیت و مطلوبیت تعریف متغیرها، واژه‌های کلیدی و ابزارهای سنجش آن‌ها:

با امتیاز دهی به موارد و شاخص‌های زیر می‌توان میزان مطلوبیت و درستی متغیرهای مورد سنجش و نحوه اندازه‌گیری آن‌ها را سنجید. در واقع متغیرهای مورد سنجش باید با بهترین کمیت و کیفیت، ابعاد زیر را شامل شود :

 

ارزیابی کیفیت و مطلوبیت انتخاب روش تحقیق:

با امتیاز دهی به موارد و شاخص‌های زیر می‌توان میزان مطلوبیت و درستی روش پژوهش را سنجید. در واقع روش پژوهش باید با بهترین کمیت و کیفیت، ابعاد زیر را شامل شود :

 

ارزیابی کیفیت و مطلوبیت انتخاب فرضیه‌ها و سوال‌های تحقیق:

با امتیاز دهی به موارد و شاخص‌های زیر می‌توان میزان مطلوبیت و درستی فرضیه و سوال‌های پژوهش را سنجید. در واقع فرضیه و سوال‌های پژوهش باید با بهترین کمیت و کیفیت، ابعاد زیر را شامل شود :

 

ارزیابی کیفیت و مطلوبیت انتخاب جامعه و نمونه آماری تحقیق:

با امتیاز دهی به موارد و شاخص های زیر می توان میزان مطلوبیت و درستی جامعه و نمونه پژوهش را سنجید. در واقع جامعه و نمونه پژوهش باید با بهترین کمیت و کیفیت، ابعاد زیر را شامل شود :

 

ارزیابی کیفیت و مطلوبیت ابزار و روش گردآوری داده های تحقیق:

با امتیاز‌دهی به موارد و شاخص‌های زیر می‌توان میزان مطلوبیت و درستی ابزار و روش گردآوری داده‌ها پژوهش را سنجید. در واقع ابزار و روش گردآوری داده‌های پژوهش باید با بهترین کمیت و کیفیت، ابعاد زیر را شامل شود :

 

ارزیابی کیفیت و مطلوبیت ابزار و روش تحلیل داده های تحقیق:

با امتیاز دهی به موارد و شاخص‌های زیر می‌توان میزان مطلوبیت و درستی ابزار و روش تحلیل داده‌های پژوهش را سنجید. در واقع ابزار و روش تحلیل داده‌های پژوهش، باید با بهترین کمیت و کیفیت، ابعاد زیر را شامل شود :

 

ارزیابی کیفیت و مطلوبیت پرسش نامه تحقیق:

با امتیاز دهی به موارد و شاخص‌های زیر می‌توان میزان مطلوبیت و درستی پرسش‌نامه پژوهش را سنجید. در واقع پرسش‌نامه باید با بهترین کمیت و کیفیت، ابعاد زیر را شامل شود :

 

ارزیابی کیفیت و مطلوبیت منابع و مآخذ مورد استفاده تحقیق:

با امتیاز دهی به موارد و شاخص‌های زیر می‌توان میزان مطلوبیت و درستی منابع مورد استناد پژوهش را سنجید. در واقع منابع پژوهش باید با بهترین کمیت و کیفیت، ابعاد زیر را شامل شود :

 

مطالب مرتبط با ارزیابی کیفیت پایان نامه و رساله

مقالات مرتبط


برچسب‌ها


کدها

پرسش‌های متداول ارزیابی کیفیت پایان نامه و رساله

سلام من یکسری اصلاحات برای پایان نامه ام دارم میتونید در این زمینه کمکم کنید ؟

سلام دوست عزیزاصلاحات تخصصی را باید خود شما انجام بدهید و ما میتونیم شما را راهنمای و مشاورشما باشیم

چطور شروع به نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد کنیم

سلام دوست عزیز شما ابتدا باید تاریخچه پژوهشی رشته خود را شناسایی و به تحقیق در آن حیطه بپردازید. برای مشاوره در زمینه انجام پایان نامه نیز می توانید با موسسه ایران‌تز تدبیرساز در تماس باشید

سلام و عرض ادب و تشکر از سایت مفیدتون ، میخواستم بدونم که برای اینکه بتوانم یک رساله خوب و غنی داشته باشم چگونه باید اقدام کنم

سلام متشکرم بسیاری از دانشجویان برای نوشتن یک رساله خوب مشکل دارند این کار نیاز به برنامه ریزی، تحقیق و نوشتن دارد مجموعه ما می‌تواند مشاور خوبی برا شما در انجام رساله باشد

فرم ثبت سفارش

چنانچه نیاز به خدماتی از سمت ما دارید می‌توانید با استفاده از فرم زیر به صورت آنلاین ثبت درخواست کنید. درخواست شما به طور اتوماتیک در صف بررسی قرار گرفته و حتما پیگیری خواهد شد.

مراجعه حضوری شنبه تا پنجشنبه: 9:00 الی 18:00 با هماهنگی قبلی
تاریخ: مؤلف: ایران‌تز تدبیرساز‌ بازدید: 1304
بازخورد کاربران در مورد ارزیابی کیفیت پایان نامه و رساله

امتیاز به این مطلب

Stars