سمینار

چگونگی انجام سمینار
سمینار

 

انجام سمینار دانشجویی یکی از مهمترین و اصلی‌ترین اقداماتی می‌باشد که دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری باید کیفیت آن توجه بسیاری داشته باشند.. از آنجایی که سمینارهای دانشجویی بسیار تخصصی می‌باشد بهتر است شما با افرادی که در این زمینه تجربه بیشتری دارند مشورت کنید تا بهترین اطلاعات و منابع را در اختیار شما قرار دهند. ایران‌تزتدبیرساز از آنجایی که بیشتر از 14 سال سابقه انجام سمینار و پروژه‌های دانشجویی دارد می‌تواند به شما مشورت‌های لازم را ارائه دهد.

چگونگی انجام سمینار :

بسیاری از افرادی که می‌خواهند سمینارهای دانشجویی خود را انجام دهند باید با تمامی بخش‌ها و ساختارهای آن آشنایی داشته باشند. برخی از مهمترین ساختارهایی که در انجام سمینار باید رعایت شود و کارشناسان به این موارد توجه بسیاری می کنند عبارتند از :

1. انتخاب موضوع :

یکی از مهمترین مراحلی که برای انجام سمینار وجود دارد این است که موضوع مناسبی را انتخاب کنید. این موضع باید به طور کامل با دانش و اطلاعات شما هماهنگی داشته باشد، در غیر این صورت نمیتوانید در انجام دادن آن موفقیت لازم را به دست آورید. اولین قدم و مرحله‌ای که در یک سمینار اهمیت زیادی دارد موضوع انتخابی شما می‌باشد که باید با دقت بسیاری مورد بررسی قرار گیرد. موضوع انتخابی شما نه باید بسیار محدود باشد که هیچ مطالب و منابعی در مورد آن پیدا نکنید و نه باید به قدری وسیع باشد که زمان زیادی از شما بگیرد. بلکه جزئی بودن موضوع باید جذابیت لازم را داشته باشد تا محقق با اشتیاق بیشتری آن را انجام دهد. شما باید به خوبی دقت داشته باشید که شرکت کنندگان در سمینار شما اطلاعات زیادی در مورد موضوع شما ندارند، به همین دلیل باید موضع برای هر فردی جذابیت داشته باشد.

. ساختار‌بندی سمینار :

در این مرحله انجام سمینار بعد از اینکه موضع را انتخاب کردید باید بسیاری از مسائل را مشخص نمایید. از جمله مهمترین مسائلی که در این مرحله باید مشخص شود این است :

- شما باید دقیقا مشخص کنید که چه چیزی را می خواهید بیان کنید و هدف شما از ارائه این موضوع چه می‌باشد. اگر به عنوان مثال موضع شما در مورد بیماری‌های دوران صفویه می‌باشد، باید شما مشخص کنید که این بیماری‌ها چند نوع بوده‌اند تا چه میزان تکرار شده‌اند.

- اینکه می‌خواهید چگونه به موضوع نزدیک شوید، یکی از مسائل مهم دیگری می‌باشد که باید به آن توجه بسیار زیادی شود. کلام اولیه شما تاثیر بسیار زیادی روی دیدگاه شنوندگان دارد و به همین دلیل باید به خوبی با چگونه آغاز شدن موضوع خود آشنایی داشته باشید.

- مطالبی که قصد دارید بیان کنید را باید به ترتیب اولویت‌بندی کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید در مورد تاثیر بیماری‌ها روی شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... تحقیق کنید باید در ابتدا تاثیر آن روی شرایط اقتصادی را مورد بررسی قرار دهید.

نحوه انجام سمینار شما به شرایط شرکت کنندگان و موضوعی که آنها از شما انتظار دارد بستگی دارد. اینکه آیا شرکت کنندگان شما خوشحال و یا ناراحت هستند اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید سعی کنید با بیان خود آن‌ها را برای درک موضوع هیجان زده کنید. ساختار‌بندی مطالب در سمینار باید روان و مرتب باشد تا از این طریق سخنران بر اساس آن ساختار صحبت‌های خود را تکمیل کند. روش‌های مختلفی برای ساختار‌بندی مطالب و انجام سمینار وجود دارد، که روش‌های درختی و روش دایره‌ای یکی از متداول‌ترین روش‌های آن به شمار می‌رود.

. روش ارائه مطالب :

از دیگر مراحلی که شما باید برای انجام سمینار خود به آن دقت بسیاری داشته باشید این است که روش ارائه مطالب خود را مشخص کنید. برخی از نکات مهمی که در این روش باید به آن دقت کنید عبارتند از :

- اینکه سهم استفاده شما از تصاویر چقدر است اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید در ابتدا این مسئله را به خوبی در نظر داشته باشید. شرکت کنندگان در سمینار با تصاویر به طور معمول رابطه بهتری برقرار می‌کنند و راحت‌تر می‌توانند موضوع شما را متوجه شوند. جدول‌ها ابزارهای دیگری که بسته به موضوع شما در سمینار قرار می‌گیرد را می‌توانید به خوبی مورد بررسی قرار دهید و از آن‌ها استفاده کنید.

- به افکت‌های نوشتاری سمینار خود هم بادی توجه بسیار زیادی داشته باشید. برخی از مواردی که اهمیت بیشتری دارد را می‌توایند بولد و رنگی کنید تا شرکت کنندگان با مشاهده آنها از اهمیت این کلمات آگاه شوند. شما بادی این کلمات و جملات را بر اساس مهم بودن‌شان تقسیم‌بندی نمایید تا روی ذهن شرکت کننده تاثیر بگذارید.

4. طراحی اسلایدها :

اسلایدهایی که در انجام سمینار خود طراحی می‌کند دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد و شما باید به این مسئله مهم توجه زیادی داشته باشید. در این مرحله از انجام دادن سمینار خود برخی از نکاتی که در مورد اسلاید وجود دارد عبارتند از :

- تعداد اسلایدهای خود را باید در ابتدا مشخص کنید تا با دانش و آگاهی بیشتری آن‌ها را طراحی نمایید. دقت داشته باشید که اگر تعداد آنها زیاد باشد امکان دارد شرکت کننده خسته شود، به همین دلیل سعی کنید تعداد آنها را کمتر و مفیدتر نمایید.

- محتوای هر یک از اسلایدها باید با یکدیگر متفاوت باشد، چرا که از طریق جذابیت سمینار شما بسیار افزایش پیدا می‌کند و شرکت کنندگان برای مشاهده تمامی اسلایدها اشتیاق زیادی خواهند داشت.

- طرز بیان روی هر سمینار هم اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید به آن دقت زیادی داشته باشید. هر یک از اسلایدها از آنجایی که دارای موضوعی خاص می‌باشند باید بیان شما هم برای آن‌ها متفاوت‌تر شود. در برخی از مواقع شما باید اجازه دهید تنها اسلایدها حرف بزنند و تنها در برخی از موارد که نیاز است آنها را توضیح دهید.

نکاتی در انجام سمینار :

برای انجام سمینار باید به برخی از نکات توجه بسیار زیادی شود تا کیفیت سمینار عالی و بی نظیر گردد. اگر شما خودتان می‌خواهید سمینار را طراحی کنید بدون شک باید با نکات زیادی آشنایی داشته باشید، به همین دلیل می‌توانید با مشاوران و کارشناسان ایران‌تز تدبیرساز شورت کنید تا تمامی روش‌ها را به صورت رایگان به شما آموزش دهند. برخی از این نکات که در طراحی سمینار رعایت می‌شود عبارتند از :

. آیین نگارش :

 آیین نگارش یکی از مهمترین نکاتی می‌باشد که نویسنده باید با آن آشنایی داشته باشد. اگر نگارش سمینار به درستی انجام نشود بدون شک ارزش آن کاهش پیدا می‌کند. قوانین و قاعده‌های مشخص شده‌ای برای نگارش سمینار وجود دارد، که آنها باید به طور کامل رعایت شوند. تنها در این صورت می‌توانیم بیان کنیم که سمینار دارای استانداردهای تعیین شده و ویژگی‌های مناسب می‌باشد.

2. مقدمه مناسب :

هر فردی که شرکت کننده سمینار شما می‌باشد به مقدمه‌ای که می‌خواهید بیان کنید توجه زیادی می‌کند. اگر شما به عنوان یک دانشجو مقدمه‌ای جذاب برای سمینار خود نداشته باشید اساتید‌تان جذب موضوع نمی‌شوند، و از ابتدا به سمینار شما ایرادهای بسیار زیادی را وارد می‌کنند. به همین دلیل سعی کنید ابتدای سمینار خود را به بهترین نحو ممکن شروع کنید تا نظر شرکت کنندگان را جذب نمایید.

3. رعایت حاشیه گذاری :

حاشیه‌هایی که در اسلایدهای شما وجود دارد از دیگر نکاتی می‌باشد که باید در انجام سمینار به آن توجه بسیاری داشته باشید. برخی از اسلایدها دارای حاشیه‌های مناسبی نیستند و به همین دلیل نظر بینندگان را جلب نمی‌کنند. اسلایدهایی که شما در سمینار خود مورد استفاده قرار می‌دهید به قدری اهمیت دارد که در برخی از مواقع شما اصلا نیازی نیست صحبت کنید و موضوع را می‌توانید به اسلایدها بسپارید. به همین دلیل باید بهترین نوع حاشیه‌گذاری ها را در اسلایدهای خود قرار دهید.

4. وضوح شکل‌ها و جدول‌ها :

بدون شک استفاده کردن از جدول‌ها و تصاویر بر اساس موضوع سمینار‌تان تاثیر بیشتری برای درک موضوع دارد، به همین دلیل بهتر است از آنها استفاده کنید. هرچه که این تصاویر واضح‌تر باشد تاثیر بیشتری در جذب مخاطب دارد و به همین دلیل بسیاری از افراد در موضوعات سمینار خود از تصاویر و جداول استفاده می‌کنند. دقت داشته باشید که برای استفاده از جداول آن‌ها را باید به گونه‌ای ترسیم کنید که به آسانی بتوان آن را درک نمود و موضع را با آنها تطبیق داد. حرفه‌ای بودن تصاویر و جداول دلیل بر این امر نمی‌باشد که موضوع شما بی ‌نظیر و عالی است، بلکه در برخی از مواقع شرکت کنندگان را خسته می‌کند.

. اعتبار و صحت مطالب :

تمامی مطالبی که شما برای انجام سمینار خود مورد استفاده قرار می‌دهید باید اعتبار داشته باشد و بر اساس منابع مشخص شده‌ای باشد. از نظر علمی و فنی این منابع توسط اساتید مورد بررسی قرار می‌گیرند و اگر آن‌ها اعتبار نداشته باشند شما نمی‌توانید نمره کامل سمینار خود را دریافت کنید. دقت داشته باشید که شما هرگز نباید مطالب خود را کپی کنید، چرا که در این صورت سمینار شما ارزش علمی ندارد و نمی تواند افراد را جذب کند.

6. انتخاب درست و به جای کلمات :

از دیگر نکات بسیار مهمی که شما باید در انجام سمینار خود به آن توجه بسیار زیادی داشته باشید این است که کلمات را به درستی انتخاب کنید. برخی از کلماتی که شما در سمینار خود به کار می‌برید احتمال دارد که برای تمامی افراد مفهوم نداشته باشد و با آن‌ها آشنایی نداشته باشند، به همین دلیل بهتر است از کلماتی که آشنا و مفهوم‌دار است استفاده کنید.

7. استفاده از علائم نگارشی :

هر نویسنده‌ای به خوبی می‌داند که تاثیر علائم نگارشی در نگارش بسیار اهمیت دارد، به همین دلیل بیشتر نویسنده‌ها از این علامت‌ها استفاده می‌کنند. شما هم باید برای انجام سمینار خود از این علائم استفاده کنید، چرا که در این صورت مخاطب بیشتر جذب محتوای ما می‌شود و همچنین قادر خواهد بود روان‌تر مطالب شما را نگارش نماید. اگر موضوع نگارش شما مربوط به فرمول‌های ریاضی و ... می‌باشد باید بتوانید آن‌ها را به درستی در متن جای دهید.

. درج ارجاع دهنده :

بدون شک شما باید برای انجام سمینار خود از برخی مناسب استفاده کنید؛ همانطور هم که بیان نمودیم این منابع باید اعتبار لازم را داشته باشند. بر همین اساس زمانی که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید باید در قسمت پاورقی نام آن‌ها را درج کنید تا اساتید در مورد آن منابع بررسی‌های لازم را انجام دهند. این منابع باید با موضوع سمینار شما ارتباط داشته باشد و اگر آنها را به درستی در قسمت پاورقی نیاورده باشید، بدون شک اساتید این مسئله را متوجه می‌شوند و از شما نمره کم می‌کنند.

9. وجود ارتباط معنایی :

اگر مطالب شما با یکدیگر ارتباط معنایی نداشته باشد شرکت کنندگان جذب موضوع سمینار‌تان نخواهند شد. بر همین اساس شما زمانی که انجام سمینار خود را به پایان رساندید باید یک بار و یا چند بار آن‌را مطالعه کنید تا بتوانید بین آن‌ها ارتباط معنایی ایجاد نمایید. دقت داشته باشید که املای کلمات هم باید کامل و صحیح باشد. جملات بیگانه را در سمینار خود مورد استفاده قرار ندهید، چرا که در این صورت جذابیت مطالب شما کاهش پیدا می‌کند و اساتیدتان به سمینار شما ایرادهای زیادی را وارد می‌کنند.

نتیجه گیری :

اگر انجام سمینار بر اساس نکات و ویژگی‌هایی که در قسمت بالا بیان نمودیم باشد، بدون شک دانشجو نمره بالایی را از سمینار خود دریافت خواهد کرد. اگر شما می‌خواهید برای انجام دادن سمینار خود کمک بگیرید، قادر خواهید بود که به شرکتایران‌تز تدبیرساز مراجعه کنید، این شرکت سال‌های زیادی است که اعتماد دانشجویان را جلب نموده است و تجربه زیادی در مورد انجام دادن سمینارهای دانشجویی دارد. بسیاری از مجوزهای لازم را این شرکت دریافت کرده و به همین دلیل بر اساس استانداردها و قوانین مشخص شده سمینارهای شما را انجام می‌دهد.

02140220450

مطالب مرتبط با سمینار

مقالات مرتبط

فرم ثبت سفارش

چنانچه نیاز به خدماتی از سمت ما دارید می‌توانید با استفاده از فرم زیر به صورت آنلاین ثبت درخواست کنید. درخواست شما به طور اتوماتیک در صف بررسی قرار گرفته و حتما پیگیری خواهد شد.

مراجعه حضوری شنبه تا پنجشنبه: 9:00 الی 18:00 با هماهنگی قبلی
تاریخ: مؤلف: ایران‌تز تدبیرساز بازدید: 1355
بازخورد کاربران در مورد سمینار

امتیاز به این مطلب

Stars