انواع داده‌های تحقیق

برای آشنایی با انواع داده‌های تحقیق مقاله زیر را مطالعه کنید.
انواع داده‌های تحقیق

انواع داده‌های تحقیق

داده‌ھای کمی: مانند قد، وزن يا سن درجه بندی مي شوند و به ھمین دلیل قابل اندازه گیری می باشند.

داده‌ھای کمی نیز خود به دو دسته دیگر تقسیم می شوند:

الف: داده ھای فاصله ای (data Interval)

ب: داده ھای نسبتی((data Ratio      

 -داده‌ھای فاصله‌ای: به عنوان مثال داده‌ھایی که متغیر) IQ ضریب ھوشی) را در پنج نفر توصیف می‌کنند عبارتند از: ٨٠ ، ١١٠ ،٧٥ ،٩٧ و ١١٧ ،چون این داده‌ھا عدد ھستند پس داده‌ھای ما کمی‌اند اما می‌دانیم که IQ نمی‌تواند صفر باشد و صفر در اینجا فقط مبنایی است تا سایر مقادیر IQ در فاصله‌ای منظم از صفر و یکدیگر قرار گیرند پس این داده‌ھا فاصله‌ای‌اند.

داده‌ھای نسبتی: داده‌ھای نسبتی داده‌ھایی ھستند که با عدد نوشته می‌شوند اما صفر آنھا واقعی است. اکثریت داده‌ھای کمی این گونه‌اند و حقیقتاً دارای صفر ھستند .به عنوان مثال داده‌ھایی که متغیر طول پاره خط بر حسب سانتی متر را توصیف می کنند عبارتند از: ٢٠ ،١٥ ،٣٥ ،٨ و ٢٣ ،چون این داده‌ھا عدد ھستند پس داده‌ھای ما کمی‌اند و چون صفر در اینجا واقعاً وجود دارد این داده نسبتی تلقی می‌شوند.

داده‌ھای کیفی: مانند جنس، گروه خونی يا ملیت فقط دارای نوع ھستند و قابل بیان با استفاده از واحد خاصی نیستند. داده‌ھای کیفی خود به دو دسته دیگر تقسیم می‌شوند:

 الف: داده‌ھای اسمی (data Nominal)

ب: داده‌ھای رتبه ای (data Ordinal)

داده‌ھای رتبه‌ای: Ordinal مانند کیفیت درسی یک دانش آموز (ضعیف، متوسط و قوی) و یا رتبه بندی ھتل‌ھا ( یک ستاره، دو ستاره (

داده‌ھای اسم: nominal که مربوط به متغیر يا خواص کیفی مانند جنس يا گروه خونی است و بیانگر عضويت در يک گروھا category خاص می‌باشد. (داده مقوله‌ای(

منبع: (جمال الدین طبیبی و همکاران، تدوین پایان‌نامه،رساله،طرح پژوهشی و مقاله علمی، 1398)

مطالب مرتبط با انواع داده‌های تحقیق

مقالات مرتبط

فرم ثبت سفارش

چنانچه نیاز به خدماتی از سمت ما دارید می‌توانید با استفاده از فرم زیر به صورت آنلاین ثبت درخواست کنید. درخواست شما به طور اتوماتیک در صف بررسی قرار گرفته و حتما پیگیری خواهد شد.

مراجعه حضوری شنبه تا پنجشنبه: 9:00 الی 18:00 با هماهنگی قبلی
تاریخ: مؤلف: ایران‌تز تدبیرساز‌ بازدید: 369
بازخورد کاربران در مورد انواع داده‌های تحقیق

امتیاز به این مطلب

Stars