گرایش زبان و ادبیات عرب

معرفی زبان و ادبیات عرب و گرایش‌های آن
گرایش زبان و ادبیات عرب

معرفی رشته زبان و ادبیات عرب و گرایش‌های آن

 

رشته ادبیات در هر زبانی وجود دارد و یکی از رشته‌های پایه‌ای و مهم در آن زبان محسوب می‌شود. در واقع زنده نگه‌داشتن یک زبان به مطالعات، پژوهش‌ها و اقدامات کاربردی بستگی دارد که در مورد ارکان آن زبان انجام می‌شود.

به عنوان مثال محافظت از یک زبان در قبال ورود الفاظ و واژه‌های بیگانه، اتخاذ تمهیداتی جهت کم رنگ نشدن و از بین نرفتن ضرب‌المثل‌ها، ترجمه آثار و کتب ارزشمند از زبان‌های دیگر به زبان پایه و از این قبیل اقدامات، امور مؤثری در پویا نگداشتن ادبیات و زبان است.

زبان عربی یکی از کاملترین و جامع‌ترین زبان‌ها در دنیاست و به این جهت که زبان دین ما هم هست از اهمیت بیشتری برخوردار است. بسیاری از متون دینی، احادیث و زبان کتاب دینی مسلمان جهان یعنی قرآن کریم، عربی است لذا این زبان بایستی به عنوان یکی از زبان‌های جانشین و حتی می‌توان گفت زبان دوم ایرانیان، در مقاطع مختلف تحصیلی، تدریس و آموزش داده شود.

در مقاطع عالی تحصیلی در دانشگاه‌های ایران، گرایش‌های مهم رشته زبان و ادبیات عرب عبارتست از: آموزش زبان عربی، مترجمی عربی و زبان و ادبیات عرب.

در مورد بازار کار فارغ التحصیلان رشته زبان و ادبیات عرب می‌توان گفت که به غیر از علوم اسلامی، فارغ التحصیلان رشته زبان و ادبیات عرب می‌توانند به عنوان مترجم رسمی و غیر رسمی این رشته در دارالترجمه‌های عربی و دیگر مؤسسات ترجمه مشغول به کار شوند. همچنین شغل تدریس زبان عربی نیز برای فارغ التحصیلان رشته زبان و ادبیات عربی مطرح می‌باشد. سایر امور و مشاغلی که یک فرد دو زبانه می تواند انجام دهد مانند لیدر تورهای عربی و ... نیز از عهده فارغ التحصیلان رشته زبان و ادبیات عرب بر می‌آید.

 

در جدول زیر مشخصات برخی از مجلات معتبر جهانی (isi jcr) در رشته زبان و ادبیات عرب آورده شده است :

 

Full Journal Title

Journal of Arabic literature

Modern Arabic Literature: Databases & Journals

Arabic translation

Translation into Arabic

 

 

همچنین در جدول زیر مشخصات تعدادی از مشهورترین مجلات فارسی و داخلی رشته زبان و ادبیات عرب ارائه شده است:

 

نام مجله

وابسته به

پژوهش های ترجمه در زبان و ادبیات عربی

دانشگاه علامه طباطبایی

زبان و ادبیات عربی 

دانشگاه فردوسی مشهد

پژوهشنامه نقد ادب عربی

دانشگاه شهید بهشتی

نقد ادب معاصر عربی 

دانشگاه یزد

ادب عربی

دانشگاه تهران

 
مطالب مرتبط با گرایش زبان و ادبیات عرب

مقالات مرتبط

فرم ثبت سفارش

چنانچه نیاز به خدماتی از سمت ما دارید می‌توانید با استفاده از فرم زیر به صورت آنلاین ثبت درخواست کنید. درخواست شما به طور اتوماتیک در صف بررسی قرار گرفته و حتما پیگیری خواهد شد.

مراجعه حضوری شنبه تا پنجشنبه: 9:00 الی 18:00 با هماهنگی قبلی
تاریخ: مؤلف: ایران‌تز تدبیرساز بازدید: 612
بازخورد کاربران در مورد گرایش زبان و ادبیات عرب

امتیاز به این مطلب

Stars