گرایش ژئومورفولوژی

معرفی رشته علوم جغرافیایی گرایش ژئومورفولوژی
گرایش ژئومورفولوژی

معرفی رشته علوم جغرافیایی گرایش ژئومورفولوژی

 

یکی از گرایش‌های علوم جغرافیا، رشته ژئومورفولوژی است که علم بررسی و تحلیل شکلهای مختلف پستی بلندی‌ها و ناهمواریهای زمین و ریخت شناسی زمین است. ژئومورفولوژی به رشته علوم زمین شناسی نزدیک است و از سه بخش Geo  به معنای زمین، Morphe  به معنای شکل و Logos به معنای شناسایی تشکیل شده است.

رشته ژئومورفولوژی شامل دو گرایش: برنامه ریزی محیطی و هیدروژئومورفولوژی است.

در این رشته، تمرکز اصلی بر اتفاقات سطح زمین است. پدیده های مانند : ریخت شناسی که بیانگر و منعکس کننده اتفاقاتی است که درون زمین اتفاق می افتد. اتفاقاتی همچون لرزه های شدید در لایه های مرکزی زمین، جاری شدن گدازه ها. تفاوتی که بین دو علم زمین شناسی و ژئومورفولوژی وجود دارد این است که در علم زمین شناسی به اتفاقات درون زمین و لایه های عمیق و سطوح مرکزی زمین پرداخته می شود ولی در ژئومورفولوژی، پدیده های خارجی و سطح زمین بررسی و تحلیل می شود که البته این پدیده های سطحی، خود عامل و تابعی است از اتفاقات لایه های دورنی و عمیق زمین. لذا می توان پیوستگی و ارتباطی عمیق بین دو رشته زمین شناسی و ژئومورفولوژی همیشه قائل شد.

برخی از مهمترین مباحث رشته ژئومورفولوژی عبارتست از :

ژئومورفولوژی مناطق شهری، نقشه‌ها و نمودارهای ژئومورفولوژی، هیدرولوژی کاربردی، کاربرد ژئومورفولوژی در برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، تفسیر نقشه یا توپوگرافی و زمین شناسی. جغرافیای آبها، جغرافیای خاک‌ها، جغرافیای زیستی، ژئومورفولوژی ایران، منابع و مسائل آب ایران، اصول و روشهای برنامه ریزی ناحیه‌ای، مبانی جغرافیای جمعیت، مبانی جغرافیای روستایی، مبانی جغرافیای اقتصادی- کشاورزی، مبانی جغرافیای اقتصادی- صنعت، حمل و نقل و انرژی، جغرافیای سیاسی، مبانی جغرافیای شهری، جغرافیای کوچ نشینی، فلسفه جغرافیا و جغرافیای کاربردی، کارتوگرافی(نقشه کشی)، سنجش از دور،کاربرد عکسهای هوایی و ماهواره ای در جغرافیا، زمین شناسی برای جغرافیا، مبانی اقلیم شناسی، آب و هوای کره زمین، مبانی ژئومورفولوژی، جغرافیای قاره ها، جغرافیای کوارترنر، زمین شناسی ایران، مسایل جغرافیایی مناطق خشک ایران، حفاظت خاک، جنگل و مرتع و مسایل آن در ایران، جغرافیای ناحیه ای ایران، متون جغرافیای طبیعی به زبان خارجی، جغرافیای انسانی، ژئومورفولوژی اقلیمی.

علم ژئومورفولوژی بصورت کلی شامل دو نوع متفاوت است :

ژئومورفولوژی ساختمانی : که علم شناسایی و مطالعه پوسته زمین است و به نحوه شکلگیری و چیدمان سنگ ها و پدیده های حاصل از تکتونیک، می پردازد.

ژئومورفولوژی فرسایشی :همانطور که از نامش پیداست به بررسی عوامل طبیعی که باعث تخریب و ایجاد تغییرات عمیق در طبیعت و سطح زمین می شود، می پردازد. عوامل طبیعی مانند آب‌های جاری، زمین لرزه ها، بادهای شدید، یخچال های طبیعی. به این شاخه، ژئومورفولوژی دوره‌ای نیز اطلاق می‌شود.

 

در جدول زیر مشخصات برخی از بهترین مجلات معتبر جهانی (isi jcr) در رشته ژئومورفولوژی آورده شده است:

 

Full Journal Title

Total Cites

Journal Impact Factor

Eigenfactor Score

GEOMORPHOLOGY

22,272

3.681

0.026220

ZEITSCHRIFT FUR GEOMORPHOLOGIE

1,442

0.987

0.001210

Geomorphologie-Relief Processus Environnement

381

0.667

0.000250

MARINE AND PETROLEUM GEOLOGY

12,161

3.538

0.019250

 

 

همچنین در جدول زیر مشخصات تعدادی از مشهورترین مجلات فارسی و داخلی رشته ژئومورفولوژی ارائه شده است:

 

نام مجله

وابسته به

پژوهشهای ژئومورفولوژی کمی

انجمن ژئومورفولوژی

پژوهشهای فرسایش محیطی 

دانشگاه هرمزگان

جغرافیای طبیعی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان

هیدروژئومورفولوژی

دانشگاه تبریز

دو فصلنامه ژئومورفولوژی کاربردی ایران

دانشگاه حکیم سبزه واری

 

برای اطلاع از جزییات و دریافت مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان ایران‌تز تماس بگیرید :

 

02140220450

همچنین جهت سفارش کار، می توانید به بخش "ثبت سفارش" رفته، فرم مربوط به سفارش خود را تکمیل نمایید :

لینک فرم ثبت سفارش

 

مطالب مرتبط با گرایش ژئومورفولوژی

مقالات مرتبط

فرم ثبت سفارش

چنانچه نیاز به خدماتی از سمت ما دارید می‌توانید با استفاده از فرم زیر به صورت آنلاین ثبت درخواست کنید. درخواست شما به طور اتوماتیک در صف بررسی قرار گرفته و حتما پیگیری خواهد شد.

مراجعه حضوری شنبه تا پنجشنبه: 9:00 الی 18:00 با هماهنگی قبلی
تاریخ: مؤلف: ایران‌‌تز تدبیرساز بازدید: 913
بازخورد کاربران در مورد گرایش ژئومورفولوژی

امتیاز به این مطلب

Stars