گام‌های نگارش پروپوزال با پرسش و پاسخ

بیان فرضیه‌ها در تدوین پروپوزال مقطع کارشناسی ارشد و دکتری
گام‌های نگارش پروپوزال با پرسش و پاسخ

یک پروپوزال کارشناسی ارشد یا یک پروپوزال دکتری اهداف مختلفی دارد، اما تنها یک راه خوب برای نوشتن یک پروپوزال وجود دارد: روشی که همه اطلاعات را به روش مختصر و متقاعد کنار هم قرار می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا آنچه را که می‌خواهید ارائه کنید و از هر دری در مورد پروژه، سخن بگویید.

در این مطلب قصد داریم تا مشاوره پروپوزال ارشد یا دکتری و نحوه نگارش آن را قدم به قدم با یکدیگر بررسی کنیم و بدانیم که چگونه می‌توان جزء به جزء یک پروپوزال را بدون کم و کاست نوشت. اگر به مشاوره پروپوزال کارشناسی ارشد یا مشاوره پروپوزال دکتری نیاز دارید این مطلب را از دست ندهید.

مشاوره انجام پروپوزال ارشد یا پروپوزال دکتری

مرحله ۱: تعریف مشکل یا سوال

مرحله ۲: ارائه راه‌حل

مرحله ۳: تعریف خروجی‌ها و معیارهای دستیابی به موفقیت

مرحله ۴: بیان نمودن طرح یا رویکردی که خودتان در نظر دارید.

مرحله ۵: طرح زمان‌بندی و بودجه پروژه تان

مرحله ۶: اتصال و ایجاد ارتباط بین مطالب

مرحله ۷: ویرایش / بازخوانی پروپوزال‌تان

بررسی اجمالی: یک پروپوزال چیست؟

یک پروپوزال در واقع یک پیشنهاد است که تمام نیازهای شروع یک تحقیق را بیان می‌کند. این اولین قدم برای دریافت تاییدیه جهت نگارش پایان‌نامه ارشد یا تز دکتری است. یک پروپوزال پروژه که به خوبی نوشته و قانع‌کننده باشد و طبق یک چارچوب اساسی به رشته تحریر در آمده باشد کاملاً قانع کننده خواهد بود. یک پروپوزال شامل تحقیق، تحلیل داده‌ها، و ارائه پیشنهادات برای مشکل یا موضوعی است که آن‌را به عنوان ایده مطرح کرده‌اید و قصد رفع آن‌را دارید.

آیا موضوع انعطاف‌پذیری را انتخاب کرده‌اید؟

شاید نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد یا دکتری‌تان را با یک ایده نسبتاً مبهم از یک موضوع خاص شروع کنید. بنابراین لازم است تا ارزیابی کنیم که یک موضوع چطور می‌تواند به موضوعات فرعی بالقوه برای بررسی دقیق‌تر محدود شود. چک لیست زیر مجموعه‌ای از سؤالات کلی و پنج مجموعه سؤالات خاص برای انواع موضوعات شامل می‌شود. توصیه می‌شود که تمام سوالات در تمام بخش‌های فرعی بخوانید زیرا سؤالات ایده‌هایی را ایجاد می‌کنند که قبلاً در نظر گرفته نشده‌اند. همچنین، شما قادر نخواهید بود به تمام سؤالات موجود در این مرحله پاسخ دهید. در عوض از آن‌ها برای هدایت فکر خود استفاده کنید:

  1. آیا علاقه‌ای به این موضوع در حوزه تحصیلی یا در یک زمینه مرتبط دارم؟
  2. یک افراد متخصص در این حوزه می‌توانند به این موضوع علاقه‌ای نشان دهند؟
  3. آیا این امکان وجود دارد که بر روی بخش کوچکی از این موضوع تمرکز کنم تا یک پروژه فرعی را مدیریت نمایم؟
  4. آیا می‌‌توان راهی برای مطالعه این موضوع پیدا کرد که به نتایج بی‌طرف ختم شود؟ آیا رویکرد جمعآوری داده‌های (یعنی آزمون، پرسش‌نامه، مصاحبه) قابل‌قبول در این رابطه وجود دارد؟
  5. آیا می‌توانم جستجو برای این موضوع را مدیریت کنم؟
  6. آیا مشکلات بزرگی (به عنوان مثال منطقی، نگرشی) وجود دارد که در این رابطه دائما بیان می‌شوند؟ آیا من امکانی برای رسیدگی به آن‌ها دارم؟
  7. آیا این موضوع به خوبی با حوزه تحصیلی من ارتباط دارد؟ اگر اینطور نیست، آیا اطلاعاتی در مورد مقبولیت آن دارم تا بتوانم اساتید را راضی کنم؟

از این سؤالات ما می‌توانیم تعدادی از موضوعات را استخراج کنیم که مربوط به بسیاری از موضوعات پژوهش‌ها در شروع مشاوره انجام پروپوزال دکتری یا ارشد هستند:

الزامات پروپوزال کارشناسی ارشد یا پروپوزال تز دکتری

برای رسیدن به هدف خود، یک طرح پیشنهادی باید الزامات کلی زیر را برآورده کند:

نگارش پروپوزال ارشد و دکتری

یک نکته را از همین ابتدا به خاطر داشته باشیدمخاطبان بسیار مهم هستند. شما علاوه بر دریافت نمره خوب، برای گروهی از مخاطبان پروپوزال می‌نویسید.

تدوین پروپوزال کارشناسی ارشد یا تدوین پروپوزال دکتری باید برای «یک فرد هوشمند و مطلع» نوشته شود، اما باید در نظر بگیرید که این فرد (یا افراد) عمیقا درگیر مشکل مطرح شده از جانب شما نیستند. پس باید در آن‌ها علاقه ایجاد کنید.

اولین قدم در نگارش و تدوین پروپوزال ارشد یا دکتری آماده‌سازی یک پیش‌نویس است. سوالات زیر، و هر گونه سوال اضافی که ممکن است به مطالعه شما مربوط باشد، می‌تواند چارچوبی برای این موضوع فراهم کند. بهتر است که با نوشتن پاسخ‌های اولیه به این سوالات شروع کنید. در این مرحله، باید به این سوالات پاسخ دهید.

  1. عنوان آزمایشی پیشنهادی من چیست؟ تاکید اینجا بر "آزمایشی" بودن این عنوان است. این عنوان با پیشرفت تحقیقات شما به مرور تغییر خواهد کرد.
  2. چرا می‌خواهم این تحقیق را انجام دهم؟ فکر کنید زمانی که تحقیق‌تان کامل است، چه چیزی به حوزه تخصصی تحصیلی‌تان اضافه خواهد شد؟
  3. چه مراحلی برای انجام دادن کاری که می‌خواهم انجام دهم لازم است؟ آیا می‌توانید این مراحل را به یک ترتیب متوالی تبدیل کنید؟
  4. به چه امکاناتی نیاز خواهم داشت؟
  5. به چه نوع کمک از افراد دیگر نیاز دارم؟
  6. آیا به مجوز خاصی نیازمند هستم؟

ساختار پروپوزال به چه شکل است؟

رشته‌های مختلف با اینکه موضوعات متفاوت را در بر می‌گیرند اما یک ساختار مشخص دارند. به طور کلی نمی‌توان تمامی ساختار‌های نگارش پروپوزال برای کل رشته‌های موجود را در یک مطلب بیان کرد. اما طبق یک ساختار کلی ما می‌توانیم چنین الگویی را برای نگارش یک پیشنهاد تحقیق، در نظر بگیریم.

بیان هدف برای ارائه توضیحات بیشتر یا بیان یک تئوری جدید.

پس هدف یک تحقیق یا پژوهش را می‌توان به سه روش بیان کرد:

ایرانتز تدبیزساز با کادری مجرب و علمی، آماده ارائه و انتقال تجارب خود به دانشجویان و محققین عزیز است. ایران‌تز تدبیرساز با بیش از 14سال سابقه و تجربه درخشان در امور پژوهشی و خدمات دانشگاهی، خدمات منحصر بفردی در این حوزه ارائه می‌کند. برای اخذ مشاوره رایگان با کارشناسان ایران‌تز تدبیرساز در ارتباط باشید.

02140220450

ایران‌تز تدبیرساز برای آرامش خاطر و جلب اعتماد مراجعین عزیز، مجوز و تایید وزارت صنایع، تفاهم‌نامه همکاری با مرکز پژوهشی آینده سازان وزارت علوم، نماد اعتماد الکترونیکی، نشان ملی ثبت رسانه‌های دیجیتال و بسیاری از مجوزها و افتخارات دیگر را کسب نموده است.

نگارش مقدمات پروپوزال

مهم نیست که چه چیزی را برای بخش مقدمات پروپوزال خود انتخاب می‌کنید، باید به طور کلی دو چیز را برای خواننده روشن کنید:

این پیشنهاد، باید یک «نقشه» از آنچه که قرار است به طور مفصل تر و بهتر ارائه شود، باشد.

این پیشنهاد باید باعث شود خواننده ترغیب شود تا اطلاعات بیشتری در مورد تحقیقات شما پیدا کند.

به طور خاص، بخش مقدماتی یک طرح پیشنهادی باید چیزی در مورد گزینه‌های زیر به خواننده بگوید:

بیان فرضیه‌ها در تدوین پروپوزال

کلمه «فرضیه» به معنای «حدس» یا «توضیح ممکن» برای یک موقعیت یا شرایط خاص است. یک فرضیه را می‌توان به عنوان «یک حدس زیرکانه» تعریف کرد، یک فرضیه، یک حدس، یا یک استنباط که به طور موقت برای توضیح حقایق یا شرایط استفاده می‌شود یا برای هدایت این که چگونه یک نفر شروع به حمله به یک مشکل می‌کند، تعریف می‌شود.

یک فرضیه می‌تواند یک راه‌حل پیشنهادی برای یک مشکل باشد. با پیشنهاد یک راه‌حل ممکن برای یک مشکل، تحقیق می‌تواند جهت مشخصی اتخاذ کند، در غیر این صورت زمان زیادی را می‌توان در یک بررسی بدون جهت به هدر داد. این کار بر نوع داده‌های جمع‌آوری‌شده و تجزیه و تحلیل از داده‌ها تاثیر خواهد گذاشت. توجه داشته باشید که بیان فرضیه‌ها در مشاوره انجام پروپوزال کارشناسی ارشد یا نگارش پروپوزال دکتری تنها به تحقیقات تجربی محدود نمی‌شود.

تغییر ارزیابی پروپوزال توسط داوران به نفع خود!

لیست زیر معیارهایی را نشان می‌دهد که کمیته‌ها و داوران برای پروپوزال ها و تزها از آن بهره‌برداری می‌کنند. حتما این معیارها را در ذهن نگه دارید چون شما در حال نگارش پروپوزال و پایان‌نامه خود برای تمرکز بر روی معیارهای مربوطه هستید.

اگر این موارد را جزء به جزء در نگارش و پیدا کردن ایده تا به انجام رساندن آن مورد استفاده قرار دهید مرحله بررسی و حتی نگارش پروپوزال خود را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید و نیازی به بررسی‌های پیاپی وجود ندارد. البته که بررسی و ویرایش مجدد برای مشاوره پروپوزال کارشناسی ارشد یا مشاوره پروپوزال دکتری لازم و ضروری است؛ اما در نظر گرفتن حداکثر سوالات و ابهامات داوران و کمیته تصمیم‌گیری به شما کمک خواهد کرد تا با تمام قوا به نگارش مشغول شوید. برای اخذ مشاوره رایگان با کارشناسان ایران‌تز تدبیرساز در ارتباط باشید.

جمع‌بندی نگارش بهتر پروپوزال

یکسری نکات ریز و تخصصی در مورد نگارش پروپوزال وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. اول اینکه صفحه عنوان خود را بر اساس فرمت مورد نظر دانشگاه‌تان تعیین کنید. قسمت چکیده بسیار اهمیت دارد، باید آن‌را به استادانه‌ترین شیوه بنویسید که اصولا 150 کلمه است. کلمات کلیدی پیشنهاد و فهرست مطالب جزء نکات مهم و البته قابل توجه برای مخاطب هستند پس آن‌ها را با دقت تعیین کنید. برای مخاطب بنویسید تا موفق شوید.

لازم به ذکر است که ایران‌تز تدبیرساز با کادری مجرب و علمی، آماده ارائه و انتقال تجارب خود به دانشجویان و محققین عزیز است. ایران‌تز تدبیرساز با بیش از 14 سال سابقه و تجربه درخشان در امور پژوهشی و خدمات دانشگاهی، خدمات منحصر بفردی در این حوزه ارائه می‌دهد. برای اخذ مشاوره رایگان با کارشناسان ایران‌تز تدبیرساز در ارتباط باشید. ایران‌تز تدبیرساز برای آرامش خاطر و جلب اعتماد مراجعین عزیز، مجوز و تایید وزارت صنایع، تفاهم‌نامه همکاری با مرکز پژوهشی آینده‌سازان وزارت علوم، نماد اعتماد الکترونیکی، نشان ملی ثبت رسانه‌های دیجیتال و بسیاری از مجوزها و افتخارات دیگر را کسب نموده است.

مطالب مرتبط با گام‌های نگارش پروپوزال با پرسش و پاسخ

مقالات مرتبط

فرم ثبت سفارش

چنانچه نیاز به خدماتی از سمت ما دارید می‌توانید با استفاده از فرم زیر به صورت آنلاین ثبت درخواست کنید. درخواست شما به طور اتوماتیک در صف بررسی قرار گرفته و حتما پیگیری خواهد شد.

مراجعه حضوری شنبه تا پنجشنبه: 9:00 الی 18:00 با هماهنگی قبلی
تاریخ: مؤلف: ایران‌تز تدبیرساز بازدید: 1443
بازخورد کاربران در مورد گام‌های نگارش پروپوزال با پرسش و پاسخ

امتیاز به این مطلب

Stars