آشنایی با مراحل و روش‌های تحقیقات بازار

روش‌های تحقیقات بازار :
آشنایی با مراحل و روش‌های تحقیقات بازار

امروزه شما باید برای وارد شدن به هر کسب و کاری نسبت به تحقیقات بازار آن کسب و کار حساسیت‌های زیادی داشته باشید تا بتوانید شناخت عمقی از بازار داشته باشید. شما باید به خوبی بدانید که یکی از موثرترین و بهترین روش‌هایی که از طریق آن بینش صحیح و اصولی نسبت به مشتریان خود پیدا می‌کنید استفاده از روش تحقیقات بازار می‌باشد. هدف از این کار به دست آوردن اطلاعاتی می‌باشد که از آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های مهم کسب و کار استفاده می‌شود. برای وارد شدن به کسب و کارهای کوچک و جدید استفاده از این روش بسیار مفیدی و موثر می‌باشد.  ایران‌تز تدبیرساز می‌تواند به شما در زمینه بدست آوردن اطلاعاتی مبنی بر شناخت بازار کمک بسیاری کند.

روش‌های تحقیقات بازار :

شما بر اساس ابزارها و روش‌هایی که دارید می‌توانید به روش‌های گوناگون و متفاوت از تحقیقات بازار استفاده کنید، و این روش‌ها عبارت می‌باشد از :

 

با استفاده از این روش کارشناسان بازاریابی می‌توانند برای کسب و کارهای متفاوت اطلاعات اولیه را به دست آورند. استفاده از این روش مانند بسیاری از روش‌های دیگر در چند مدل انجام می‌شود و برخی از مدل‌های آن پرسش‌نامه، مصاحبه تلفنی و ... می‌باشد. در نتیجه باید بدانید این روش چالش‌های مشتریان را در زمان خرید نشان می‌دهد و همچنین میزان آگاهی جامعه را از آن برند تولید شده افزایش می‌دهد. بررسی کردن نیاز مشتریان و اینکه جامعه از آن برند تولید شده آگاهی به دست آورند اهمیت بسیار زیادی دارد و باید برای تحقیقات بازار انجام شود.

 تحقیقات ثانویه :

در برخی از تحقیقات دیگر که ثانویه می‌باشد از منابع خارجی استفاده می‌گردد و شرکت‌های آماری می‌توانند به شما در این مورد کمک کنند. این اطلاعات که مشتریان به آن‌ها نیاز دارند در مجلات، روزنامه‌ها، آژانس‌های متفاوت که دولتی و غیر دولتی هستند و .... از جمله مهمترین اطلاعاتی می‌باشد که در تحقیقات باید به آن‌ها توجه بسیاری شود. منبع ثانویه خود به 3 دسته تقسیم می‌شود که آن‌ها عبارت هستند از :

منابع عمومی :

منابع عمومی مانند کتابخانه‌ها می‌باشد که در واقع باید بدانید از جمله منابع رایگان هستند و بهترین منبع برای تحقیقات بازار به شمار می‌رود. برخی از کتاب‌ها که جدیدتر هستند و نویسندگان آن‌ها شهرت بیشتری دارند می‌توانند بهترین راهکار شما باشند که بازار را به خوبی شناسایی کنید

 

برخی از منابع هستند که در ازای دریافت مبلغی به شما یک اکانت می‌دهند و در این صورت شما می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری در مورد آن کسب و کار داشته باشید. این افراد در زمینه تحقیقاتی که برای کسب و کار انجام می شود تخصص بسیار زیادی دارند و به همین دلیل به بهترین نحو ممکن می‌توانند به شما در هر زمینه جمع‌آوری اطلاعات مربوط به کسب و کار دقت داشته باشند.

موسسه‌های آموزشی :

با اینکه از این نوع منابع زیاد یاد نمی‌کنند و آن‌را از جمله منابع محبوب به شمار نمیآورند باید بدانید که از آن استفاده زیادی می‌شود. در واقع اطلاعاتی که در برخی از موسسه‌های آموزشی وجود دارد شاید در بسیاری از کتاب‌ها و منابع دیگر نتوانید آن‌را پیدا کنید، به همین دلیل شما هم در تلاش باشید از این منابع برای تحقیقات بازار کسب و کار خود استفاده کنید تا بتوانید به وسیله بهترین راه‌کار بهترین جمع‌آوری اطلاعات را داشته باشید.

مراحل اساسی در انجام دادن تحقیقات بازار :

بدون شک شما برای انجام دادن هر نوع تحقیقاتی باید مراحل اساسی و مهم آن‌را به خوبی بشناسید و سپس اقدام به جمع‌آوری اطلاعات نمایید. برخی از مراحلی که در تحقیقات بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت می‌باشد از :

احساس نیاز به تحقیق بازار :

تحقیقاتی که در مورد بازار کسب و کار شما انجام می‌شود زمانی اهمیت بسیار زیادی دارد و مورد نیاز است که افراد تصمیم گیرنده برای رفع کردن آن مشکل در کسب و کار خود تصمیم‌گیری کنند، با این وجود که هیچ اطلاعاتی در آن زمینه ندارند. فرآیندی که در تحقیقات کسب و کار باید به وجود آید بدون شک نیاز به آماده شدن دارد، به همین دلیل شما باید به خوبی این فرآیند را شناسایی کنید و سپس به انجام آن بپردازید. در برخی از موارد امکان دارد که شما به این مرحله اصلا نیازی پیدا نکنید. در برخی از موارد مانند اینکه اطلاعات کافی در اختیارتان داشته باشید، تصمیم‌گیری شما باید سریع باشد، بودجه کافی در اختیار نداشته باشید و همچنین زمانی که هزینه زیادی را باید خرج کنید دیگر نیازی نیست وارد این مرحله شوید.

تعریف مسئله مورد پژوهش

 یکی دیگر از مهم‌ترین گام‌ها و مراحلی که باید در فرآیند تحقیق بازار وجود داشته باشد مسئله مورد پژوهش می‌باشد. زمانی که اهداف شما به خوبی مشخص شدند شما باید برای خودتان پرسش‌هایی را مطرح کنید که در ابتدای آن‌ها چرا و چه مشکلی مطرح شده است. در واقع شما از این طریق می‌توانید اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید. شما اگر مسئله خود را تعریف نکنید بدون شک در آن بازار نمی‌توانید به موفقیت کافی برسید، بنابراین باید آن مسئله را به خوبی تعریف و مشخص کنید. اگر یک شرکت هزینه زیادی را برای تحقیق بازار خرج کرده باشد بدون شک نمی‌تواند بودجه خود را به آسانی تلف کند و نیاز دارد که در تحقیقات بازار  خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. 

تعیین کردن اهداف تحقیق :

تعیین کردن اهداف تحقیق به وسیله تعریف مسئله در مورد پژوهش تعیین می‌گردد. این اهداف زمانی که به خوبی محقق شوند اطلاعات لازم را برای پاسخ دهی خواهید داشت و می‌توانید مشکل مطرح شده را به خوبی حل کنید. اینکه شما به خوبی بدانید به چه اطلاعاتی نیاز دارید تا مشکل مطرح شده را حل کنید اهمیت بسیار زیادی دارد و شما هم باید به خوبی با آن آشنایی داشته باشید، در واقع بسیاری  از افراد شاید با این پرسش‌ها آشنایی نداشته باشند و به همین دلیل نمی‌توانند بهترین تحقیقات بازار   را برای خودشان داشته باشند.

تعیین کردن قالب تحقیق :

شما باید به خوبی بدانید هر تحقیقی که انجام می‌شود قالب‌های متنوعی دارد و باید با انواع آن آشنایی داشته باشید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن تحقیقات بازار خود را در مورد آن کسب و کار انجام دهید. روش‌هایی که برای جمع‌آوری و تحلیل کردن اطلاعات مورد نیاز است به سه دسته مهم و اساسی تقسیم‌بندی می‌شود که هر یک از این روش‌ها عبارتند از :

یکی از آن‌ها تحقیق اکتشافی می‌باشد که در آن داده‌های جمع‌آوری شده به صورت ساختار نیافته هستند و باید شما آن‌ها را بعد از بررسی و تحلیل به خوبی جمع‌آوری کنید و شناسایی نمایید.

- یکی دیگر از روش‌های آن تحقیق توصیفی می‌باشد که در آن متغیرهای بازاریابی را با سوالات و پرسش‌هایی که توصیفی هستند مطرح می‌کنند. این پرسش‌ها به شما کمک می‌کند که به خوبی بدانید دنبال چه چیزی هستید و برای چه تلاش می‌کنید. اینکه شما چگونه کار خود را شروع کنید اهمیت بسیار زیادی دارد و شما هم باید به خوبی با آن آشنایی داشته باشید

 

تحقیق معلولی و علتی از دیگر روش‌های تحقیقات بازار   به شمار می‌رود که در نوع قالب اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید به خوبی آن‌را شناسایی کنید تا بتوانید به موفقیت لازم برسید. این روش برای تهیه کردن نوع قالب به صورت آزمایشی مورد انجام قرار می‌گیرد و شما هم باید به خوبی با آن آشنایی داشته باشید تا بتوانید نوع قالب خود را شناسایی و تشخیص دهید.

مشخص کردن منابع و نوع اطلاعاتی که در دست دارید :

شما باید به خوبی بدانید که در تحقیقات بازار  دو نوع اطلاعات بسیار مهم دارید و این اطلاعات را باید به خوبی بتوانید دسته‌بندی کنید تا به موفقیت‌های لازم برسید. از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین اطلاعاتی که باید شما جمع‌آوری کنید عبارتند از :

الف. داده‌های ثانویه :

این اطلاعات از آن دسته اطلاعاتی به شمار می‌رود که با هدف‌های متنوعی به دست می‌آید. در واقع باید بدانید هدف‌های دنبال شده در این اطلاعات متنوع می‌باشد. منبعی که در این اطلاعات وجود دارد خارجی است به طور مثال باید بدانید اطلاعات مرکز آمار ایران از این دسته اطلاعات به شمار می‌رود. البته برخی از اطلاعات دیگر هم از نوع داخلی می‌باشد که آن‌ها را از پایگاه اطلاعاتی مشتریان جمع‌آوری می‌کنند و در کسب و کار خود از آن‌ها استفاده می‌نمایند.

 

 

ب. داده‌های اولیه :

 هر زمانی که اطلاعات ثانویه به دست آمده در تحقیقات بازار بر اساس اهداف شما نباشد و هیچ انطباقی میان آن‌ها به وجود نیاید محقق باید خودش اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کند. زمانی که اطلاعات لازم را به دست آورید می‌توانید تصمیم‌گیری مناسبی داشته باشید و در این راه به موفقیت‌های زیادی برسید.

 تعیین روش برای دستیابی به اطلاعات :

 

بر اساس نوع داده‌هایی که در تحقیقات بازار  مورد استفاده قرار داده‌اید باید بدانید که روش‌های دستیابی به آن‌ها هم بسیار متفاوت می‌باشد. اگر داده‌هایی که شما برای کسب و کار خود دارید از نوع ثانویه داخلی باشد، فردی که محقق است می‌تواند به وسیله مدیران فروش، اسناد شرکت، و یا مدیران شرکت‌های دیگر به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد. داده‌هایی که ثانویه هستند و از منابع خارجی به دست می‌آیند هم به وسیله ایمیل، اینترنت، سرویسی‌های آماری و ... به دست می‌آیند.

در برخی از موارد داده‌ها از نوع اولیه هستند و آن‌ها را شما می‌توانید از طریق تلفن، مصاحبه‌های آنلاین، پرسش‌نامه‌ها و ... رهگیری و جمع‌آوری کنید. در واقع شما باید به خوبی بدانید داده‌ها اهمیت بسیار زیادی در تحقیقات بازار دارند و شما با استفاده از روش‌های تحقیق متنوع می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید تا در آن کسب و کار به موفقیت لازم برسید.

 طراحی قالب و نوع جمع‌آوری کردن اطلاعات :

 اگر شما پرسشی را بیان کرده باشید که آن پرسش درست نباشد و یا در جای اشتباهی آن‌را بیان کرده باشید باید بدانید که اثربخشی تحقیقات شما خدشه دار می‌گردد. پرسش‌نامه‌های شما باید به گونه‌ای مطرح شود که اطلاعات هدف تحقیقات بازار شما را به بهترین شکل از افرادی که پاسخ دهنده هستند بیرون بکشد. در واقع این مسئله اهمیت زیادی دارد که پرسش‌ها نباید به هیچ‌عنوان مبهم و ناشناخته شده باشند. امروزه برخی از نرم افزارها وجود دارند که به کاربران کمک می‌کنند نظرسنجی‌های مشتریان را جمع‌آوری کنند و از این طریق به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. 

تعیین نوع نمونه و اندازه آن :

از دیگر مراحلی که در تحقیقات بازار   اهمیت بسیار زیادی دارد و باید محقق به آن اهمیت زیادی دهد این است که، نمونه‌یابی کند و اندازه درست و صحیح آن‌را بدست بیاورد. برنامه‌ریزی نمونه شما نشان دهنده بسیاری از موارد می‌باشد و شما می‌توانید با شناخت آن به خوبی کل جمعیت را شناسایی کنید و مشتریان خود را هم به خوبی تشخیص دهید. در واقع از این طریق می‌توانید به خوبی با بازار کسب و کارتان آشنایی بدست آورید و در راستای شناخت نیازهای مشتریان تلاش کنید که بهترین باشید. دقت داشته باشید که هرچه اندازه‌های مورد نظر شما بزرگتر باشد باید تحقیق دقیق‌تری هم انجام شود، بر این اساس هزینه تحقیق هم همراه با آن افزایش پیدا می‌کند.

 جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل داده‌ها :

جمع‌آوری کردن اطلاعات یکی از بخش‌های مهم تحقیقات بازار می‌باشد، بر همین اساس شما باید تلاش کنید اطلاعات صحیحی را جمع‌آوری کنید. بعد از جمع‌آوری کردن داده‌ها بهتر است آن‌ها را به خوبی تحلیل کنید تا بتوانید بر اساس نیازهای مشتریان کسب و کارتان را راه‌اندازی کنید.

نتیجه گیری :

ایران‌تز تدبیرساز به دلیل تجربه و تخصص بسیار زیادی که در زمینه تحقیقات بازار  دارد می‌تواند به شما در هر زمینه مشورت‌های مفیدی را ارائه دهد. در واقع شما باید بدانید کارمندان این شرکت تخصص و تجربه زیادی دارند و از آنجایی که این شرکت سابقه طولانی مدت در زمینه کمک به کسب و کار افراد دارد بهترین انتخاب شما به شمار می‌رود.

مطالب مرتبط با آشنایی با مراحل و روش‌های تحقیقات بازار

مقالات مرتبط

فرم ثبت سفارش

چنانچه نیاز به خدماتی از سمت ما دارید می‌توانید با استفاده از فرم زیر به صورت آنلاین ثبت درخواست کنید. درخواست شما به طور اتوماتیک در صف بررسی قرار گرفته و حتما پیگیری خواهد شد.

مراجعه حضوری شنبه تا پنجشنبه: 9:00 الی 18:00 با هماهنگی قبلی
تاریخ: مؤلف: ایران‌‌تز تدبیرساز بازدید: 1211
بازخورد کاربران در مورد آشنایی با مراحل و روش‌های تحقیقات بازار

امتیاز به این مطلب

Stars