شبیه‌سازی، تحلیل آماری و پرسش‌نامه

خدمت شبیه‌سازی، تحلیل آماری و پرسش‌نامه ایران‌تز چیست؟
شبیه‌سازی، تحلیل آماری و پرسش‌نامه

یکی از خدمات اصلی ایران‌تز، تحلیل آماری و تجزیه و تحلیل و بیان یافته‌هاست. بسیاری از نهادها و شرکت‌ها، نظیر : مراکز پژوهشی، کلینیک‌ها، مراکز تحقیق و توسعه شرکت‌ها و سازمان‌ها و ... می‌توانند با انجام تحلیل ساده آماری روی داده‌های سری زمانی ماهیانه یا سالیانه خود، به نکات کلیدی دست پیدا کنند. بعنوان مثال : رسم نمودار ساده فروش محصولی خاص از یک شرکت، به راحتی می‌تواند پستی بلندی‌های فروش، دوره‌های زمانی افزایش و کاهش فروش، میانگین میزان فروش و بسیاری دیگر از خروجی‌ها و نتایج را منتج شود و مدیران و کارشناسان شرکت را به پیدا کردن دلایل کاهش و افزایش فروش و رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت شرکت در مقایسه با رقبا وا دارد.

امروز؛ اطلاعات و داده‌ها، گران‌قدرترین و ارزشمندترین چیزی است که می‌تواند عامل پیشرفت هر شرکت، محصول، خدمات و حتی کشورها شود. عصر، عصر اطلاعات است و برنده کسی است که اطلاعات را در اختیار داشته باشد و بتواند از آن، به بهترین کیفیت، استفاده کند. خود داده‌ها و اطلاعات خام، هیچ فایده‌ای ندارد بلکه برای استفاده از آن‌ها، باید از روش‌ها و تکنیک‌های دقیق و کم خطای آماری و تحلیلی استفاده نمود.

در واقع، تکنیک‌های تحلیل آماری به مثابه دستگاه و ماشین تبدیل اطلاعات و داده‌های خام به خروجی‌های مفید و قابل استفاده است. آنچه که مهم است این است که چه ابزار و روش تحلیل انتخاب کنیم و بر اساس حجم و نوع و سایر مشخصات داده‌هایی که داریم، از چه تکنیکی برای تجزیه و تحلیل استفاده نماییم. پایه برخی از روش‌های تحلیلی، ریاضی است.

برخی دیگر از روش‌ها بر اساس هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بنا نهاده شده‌اند، برخی دیگر از روش‌های توصیفی و خرد جمعی و مصاحبه و پرسش‌نامه و تکنیک‌هایی مثل طوفان مغزی برای تحلیل استفاده می‌کنند. بعضی از روش‌ها از آزمون‌های آماری استفاده میکنند. برخی دیگر از تکنیک‌های : اقتصادسنجی، داده کاوی، بیک دیتا (داده‌های بزرگ)، شبیه‌سازی، داده کاوی  (data mining) استفاده می‌کنند. مهم‌ترین اقدام، انتخاب بهترین روش و تکنیک برای تجزیه و تحلیل داده‌هاست.

تجزیه و تحلیل به عنوان فرایندی از روش علمی یکی از پایه‌های اساسی هر روش تحقیقی است. بطور کلی، تجزیه و تحلیل عبارتست از : روشی که از طریق کل آن فرآیند پژوهشی، از انتخاب مسئله تا دسترسی به یک نتیجه هدایت می‌شود.

در همه تحقیقات و بخصوص تحقیقات بازار و تحقیقات دانشگاهی، مهم‌ترین بخش هر تحقیق، بخش تحلیل آماری است. در واقع تمامی بخش‌ها و فصول قبل، مقدمه‌ای هستند برای رسیدن به بخش تحلیل آماری. در این بخش به آزمون (تائید یا رد) فرضیات پرداخته می‌شود. به سوالات تحقیق پاسخ داده می‌شود. چنانچه تحقیق مدل‌سازی باشد، مدل تحقیق تدوین و برازش می‌گردد و متغیرهایی که ارتباط معنی دار با متغیر اصلی تحقیق دارند،

شناسایی می‌شوند، نوع رابطه مشخص می‌گردد و ضریب یا میزان همبستگی و ارتباط بین متغیرها نیز آشکار می‌گردد. بهتر است نتایج خروجی نرم افزارهای آماری، به زبان ساده محقق تحلیل شوند و با ابزارهایی نظیر نمودارهای گرافیکی، توضیح داده شوند تا برای مخاطب قابل فهم گردد. تجزیه و تحلیل آماری، در مقالات، پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و تمامی طرح‌های پژوهشی قبل از بخش جمع‌بندی و نتیجه‌گیری دیده می‌شود.

روش‌های مختلف تجزیه و تحلیل از نظر کلی به سه دسته قابل تقسیم هستند :

  1. تحلیل توصیفی
  2. تحلیل مقایسه‌ای
  3. تحلیل علیت

از نظر روش تحقیق هم تحقیقات مختلف را میتوان در سه دسته زیر قرار داد :

  1. تحقیقات کمی
  2. تحقیقات کیفی
  3. تحقیقات آمیخته

خدمات دپارتمان تحلیل آماری ایران‌تز شامل : مدل‌سازی، شبیه‌سازی، بهینه‌سازی، تحلیل آماری با نرم افزارهای تحلیلی، تخمین مدل‌های پیشبینی، امکان‌سنجی اقتصادی، مالی، اقتصادسنجی، آنالیز واریانس، آنالیز کواریانس، تحلیل استباطی داده‌ها، تحلیل توصیفی داده‌ها، تحلیل رگرسیون، تحلیل کمی داده‌ها، تحلیل کیفی داده‌ها، تحلیل تحقیقات آمیخته یا ترکیبی، هم‌بستگی، داده کاوی، تحلیل داده‌های کلان، تحلیل فازی، تحلیل روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره، تحلیل روش‌های فرا ابتکاری، معادلات ساختاری، آموزش و کاربرد نرم افزارهای آماری و تحلیلی  و دیگر موارد می‌باشد.

در زمینه طراحی پرسش‌نامه نیز می‌توان گفت که تحقیقات میدانی، متکی بر یک یا چند پرسش‌نامه است که محقق با تحلیل سوالات پرسش‌نامه، به سوالات تحقیق پاسخ می‌دهد. پرسشنامه‌ها کلا به دو بخش پرسشنامه‌های محقق ساخته و پرسشنامه‌های استاندارد تقسیم می‌شوند. پرسشنامه‌های استاندارد از قبل توسط محقق دیگری ساخته و طراحی شده است و نیاز به طراحی مجدد نیست ولی پرسشنامه‌های محقق ساخته را باید شخص محقق پژوهش، طراحی کند و روایی و پایایی آن‌را ارزیابی کند. یکی از خدماتی که ایران‌تز در این راستا به محققین محترم ارائه می‌کند، کمک به طراحی پرسشنامه است. پرسشنامه می‌بایست کل فرضیات، سوالات و اهداف تحقیق را پوشش دهد و از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار باشد.

اگر شما قصد طراحی پرسشنامه دارید، باید نکاتی را رعایت کنید :

اینکه : سوالاتی که مطرح می‌شود، کل حیطه موضوع پژوهش، ابعاد، مولفه‌ها و فرضیات تعریف شده را پوشش دهند. یعنی به ازای هر فرضیه، حداقل یک پرسش طراحی شود.

اینکه : پرسشنامه به گونه‌ای طراحی شده باشد که مستقل از زمان و مکان توزیع باشد. یعنی اینکه چنانچه پرسش‌نامه در زمانی دیگر، در حوزه نمونه آماری مشابه دیگر هم توزیع شود، در نتایج تفاوت زیادی حاصل نشود و پایایی لازم را داشته باشد.

اینکه : جذابیت لازم و کافی برای پاسخگو جهت پاسخگویی داشته باشد و زمان تکمیل پرسش‌نامه هم مدنظر قرار گیرد.

اینکه : محرمانه بودن اطلاعات شخصی پاسخگو رعایت شود و به پاسخگو اطمینان داده شود که از این پرسش‌نامه تنها و تنها، مصرف علمی می‌شود.

اولین گام در طراحی پرسش‌نامه، شناخت مولفه‌های اصلی و زیرمولفه‌ها یا شاخص‌های تبیین کننده هر مولفه اصلی است. با استخراج این آیتم‌ها، نوبت به طراحی پرسش می‌رسد. پرسش‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که منطبق با شرایط کیس استادی مورد مطالعه باشند. یعنی : بر اساس سن، جایگاه شغلی، شخصیت، سواد و سایر پارامترهای جامعه آماری، سوالات طراحی شوند.

پاسخگو باید به ساده‌ترین روش پاسخگویی گزینه‌ها دسترسی داشته باشد که یکی از محبوب‌ترین شیوه‌ها، طیف لیکرت 5 گزینه‌ای برای گزینه‌های پاسخ است.

چنانچه در طراحی پرسش‌نامه، تعیین روایی و پایایی پرسش‌نامه، روش‌های توزیع و تعیین نمونه ودیگر موارد مرتبط، نیاز به مشاوره و راهنمایی و کمک داشتید می‌توانید از طریق لینک زیر، سفارش خود را ثبت نمایید یا با شماره‌های ایران‌تز، تماس گرفته، از مشاوره رایگان کارشناسان مربوطه، بهره‌مند گردید.

در این بخش، خدمات زیر ارائه می‌شود :

جهت اخذ مشاوره رایگان، اطلاع از جزئیات و ثبت سفارش می‌توانید از طریق ایمیل و شماره تماس زیر با کارشناسان ایران‌تز تدبیرساز در تماس باشید

 

irantez@tadbirsaz.com

02140220449 - 02140220450

Whatsapp

مطالب مرتبط با شبیه‌سازی، تحلیل آماری و پرسش‌نامه

مقالات مرتبط


برچسب‌ها

فرم ثبت سفارش

چنانچه نیاز به خدماتی از سمت ما دارید می‌توانید با استفاده از فرم زیر به صورت آنلاین ثبت درخواست کنید. درخواست شما به طور اتوماتیک در صف بررسی قرار گرفته و حتما پیگیری خواهد شد.

مراجعه حضوری شنبه تا پنجشنبه: 9:00 الی 18:00 با هماهنگی قبلی
تاریخ: مؤلف: ایران‌تز تدبیرساز بازدید: 1067
بازخورد کاربران در مورد شبیه‌سازی، تحلیل آماری و پرسش‌نامه

امتیاز به این مطلب

Stars