گرایش اقتصاد ایران

معرفی گرایش اقتصاد ایران
گرایش اقتصاد ایران

معرفی رشته اقتصاد گرایش اقتصاد ایران

اقتصاد ایران بعنوان یک رشته مستقل در حال حاضر مطرح نشده است ولی به دلیل اهمیت بالای آن و اینکه موضوع خیلی از پژوهش‌ها و مقالات و پایان‌نامه‌های رشته اقتصاد، مربوط به اقتصاد ایران می‌شود، در این نوشتار، مطالبی در مورد آن ارائه می‌شود. در واقع، کلیه گرایش‌های اقتصاد برای تشریح و تفسیر داده‌های خرد و کلان اقتصاد ایران، کشورهای منطقه و اقتصاد جهان، مطالعه و تدریس می‌شوند. بنابراین اقتصاد ایران، اهمیت بالا و کاربردی دارد.

در کشور ما به دلیل اینکه نوع حکومت اسلامی است، لذا مبانی اقتصاد اسلامی پیاده‌سازی و اجرا می‌شود. معمولا در مورد بازه زمانی، اقتصاد ایران به دو دوره مهم قبل و بعد از انقلاب تقسیم می‌شود. البته قبل از انقلاب، نوع اقتصاد به دلیل وابستگی حکومت به کشورهای استعمارگر بخصوص آمریکا، مقاله مطالعه زیادی ندارد و می‌توان آن‌را یک نوع اقتصاد وارداتی و دستوری قلمداد نمود. در دوره پس از انقلاب نیز بلافاصله با جنگ تحمیلی روبرو شدیم و لطمات زیادی به اقتصاد و سیستم تولید و بازرگانی کشور وارد شد. پس از جنگ تحمیلی، دوران سازندگی آغاز گردید ولی تکیه زیادی بر واردات کالاها و اقتصاد نفت محور ایجاد شد. تا کنون در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری، اقتصاد ایران، فراز و نشیب‌های زیادی داشته است و گاهی رشد اقتصادی تا مثبت 6 درصد و گاهی تا منفی 2 درصد هم آمده است و تلورانس زیادی را شاهد بوده‌ایم.

بطور مختصر، دلایل عدم بازدهی مناسب و کارایی و رشد و توسعه مناسب اقتصادی در ایران علیرغم وجود پتانسیل‌های انسانی و طبیعی و انرژی‌های رایگان و معادن زیاد و نفت، عبارتند از : تکیه زیاد بر درآمدهای نفتی : این مورد را می‌توان مهمترین دلیل عقب ماندگی اقتصادی کشورهای نفت خیز نه فقط ایران، دانست. زمانیکه درآمد نفتی به راحتی و با هر مقدار، در دسترس است، تلاشی برای تولید و پرورش سیستم‌های درامدی دیگر نمی‌شود، از نظرات متخصصان و دانشمندان اقتصادی کمتر استفاده می‌شود و بهای زیادی با دانش، شرکت‌های دانش بنیان، ایده‌های تجاری، داده نمی‌شود.

البته هستند کشورهای نفت خیزی که این رویه را طی دهه‌های اخیر کنار گذاشته و اثرات مثبت آن را نیز دیده‌اند. کشورهایی مانند امارات. دلیل دیگر رشد کم اقتصادی، تحریم‌ها و فشارهای ناعادلانه خارجی است. دلیل دیگر، ضعف مدیریتی در سیستم اقتصادی و کاهش ارتباط دانشگاه و دانشمندان با صنعت و سیستم مدیریت کشور است. به نظر، با ارائه یک استراتژی مناسب اقتصادی و استفاده بهینه از منابع انسانی و منابع خدادادی، می‌توان جایگاه اقتصادی کشور را به مراتب ارتقا داد. پیروی از رهنمودهای اندیشمندان و اساتید دلسوز و بیانات متفکرانه رهبر انقلاب بخصوص در مقوله اقتصاد مقاومتی نیز می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد.

 

در جدول زیر مشخصات برخی از مجلات معتبر جهانی (isi jcr)  در رشته اقتصاد ایران آورده شده است :

Full Journal Title

Publisher

Iranian Journal of Fuzzy Systems

University of Sistan and Baluchestan

Iranian Economic Review

University of Tehran, Faculty of Economics

Iranian Journal of Economic Studies

Shiraz University

Iranian Journal of Economic research

Allameh Tabataba’i University

 

 

همچنین در جدول زیر مشخصات تعدادی از مشهورترین مجلات اقتصاد ایران ارائه شده است :

نام مجله

وابسته به

انجمن اقتصاد انرژی ایران

انجمن اقتصاد انرژی ایران

اقتصاد انرژی ایران

دانشگاه علامه طباطبایی

پژوهشهای اقتصادی ایران 

دانشگاه علامه طباطبائی

مطالعات اقتصاد کاربردی ایران 

دانشگاه بوعلی سینا همدان

بررسی مسائل اقتصادی ایران

پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی

مطالعات تجربی اقتصاد ایران

دانشگاه ایلام

 

 

برای اطلاع از جزییات و دریافت مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان ایران‌تز تماس بگیرید :

02140220448 مشاوره رایگان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط با گرایش اقتصاد ایران

مقالات مرتبط

فرم ثبت سفارش

چنانچه نیاز به خدماتی از سمت ما دارید می‌توانید با استفاده از فرم زیر به صورت آنلاین ثبت درخواست کنید. درخواست شما به طور اتوماتیک در صف بررسی قرار گرفته و حتما پیگیری خواهد شد.

مراجعه حضوری شنبه تا پنجشنبه: 9:00 الی 18:00 با هماهنگی قبلی
تاریخ: مؤلف: ایران‌‌تز تدبیرساز بازدید: 594
بازخورد کاربران در مورد گرایش اقتصاد ایران

امتیاز به این مطلب

Stars