مجلات همایشی

چاپ مقاله در مجلات همایشی و کنفرانسی چگونه است؟
مجلات همایشی

کنفرانس‌ها و همایش‌ها

همایش‌ها یکی از ابزارهای اصلی در تبادل اطلاعات و دانش در دنیای علمی و تحقیقاتی هستند. این رویدادها به محققان، دانشجویان، صنعتگران و افراد علاقه‌مند فرصت می‌دهند تا نتایج تحقیقات خود را ارائه دهند، دانش جدیدی بیاموزند و با افراد دیگر در زمینه‌های مشترک کار کنند.

انواع کنفرانس‌ها و همایش‌ها

همایش‌های علمی

این نوع همایش‌ها برای ارائه و بحث در مورد تازه‌ترین پیشرفت‌ها و تحقیقات در زمینه‌های علمی و تخصصی برگزار می‌شوند. مقالات علمی به‌عنوان ارائه‌ها در این همایش‌ها معمولاً پذیرفته می‌شوند.

همایش‌های تخصصی

این همایش‌ها به موضوعات و زمینه‌های خاص می‌پردازند و معمولاً توسط انجمن‌ها، انجمن‌های حرفه‌ای یا سازمان‌های مشابه برگزار می‌شوند. طیف وسیعی از موضوعات می‌توانند در این نوع همایش‌ها مورد بررسی قرار بگیرند.

همایش‌های صنعتی

این نوع همایش‌ها به تبادل دانش و تجربیات بین صنعت و دانشگاه‌ها می‌پردازند. شرکت‌ها و سازمان‌های صنعتی می‌توانند در این همایش‌ها تازه‌ترین تکنولوژی‌ها و رویکردهای صنعتی خود را معرفی کنند.

همایش‌های تجاری

این نوع همایش‌ها به تبلیغ محصولات و خدمات تجاری اختصاص دارند. شرکت‌ها به‌منظور جذب مشتریان و شبکه‌سازی در این همایش‌ها شرکت می‌کنند.

ساختار مقالات همایشی

مقالات همایشی نتایج تحقیقات یا مطالعات علمی را در قالب مقالات کوتاه و پژوهشی می‌دهند. این مقالات معمولاً دارای ساختاری استاندارد هستند که عبارت‌اند از:

عنوان (Title)

عنوان مقاله باید مختصر و واضح باشد و موضوع اصلی مقاله را اشاره کند.

چکیده (Abstract)

چکیده مقاله به طور خلاصه مسائل اصلی مقاله، روش‌های استفاده شده و نتایج کلی را شرح می‌دهد.

مقدمه (Introduction)

در این بخش، مقدمه مسئله و اهمیت آن را معرفی می‌کند و اهداف تحقیق را مطرح می‌کند.

روش‌شناسی (Methodology)

این بخش شامل توضیحاتی در مورد روش‌های استفاده شده برای جمع‌آوری داده‌ها و انجام تحلیل‌ها است.

نتایج (Results)

در این قسمت نتایج به‌دست‌آمده از تحقیق به شکل جداول، نمودارها یا توصیف‌های کمکی ارائه می‌شوند.

بحث (Discussion)

این بخش معمولاً تحلیلی از نتایج ارائه شده در بخش نتایج است و به ارتباط آنها با تئوری‌ها و مطالعات قبلی اشاره می‌کند.

نتیجه‌گیری (Conclusion)

در این بخش نتایج نهایی تحقیق و اهمیت آنها مجدداً بیان می‌شود.

مراجع (References)

مراجعی که در مقاله به آن‌ها ارجاع داده شده است.

 

امتیاز و مزایای چاپ مقاله در کنفرانس‌ها و همایش‌ها

چاپ مقاله در همایش‌های معتبر، می‌تواند به ارتقای کیفیت رزومه علمی افراد بینجامد؛ اما اعتبار کمتری نسبت به مجلات علمی دارند. به‌عنوان‌مثال برای مصاحبه دکتری، هر مقاله همایشی معتبر، یک امتیاز از 20 امتیاز رزومه را شامل می‌شود درحالی‌که چاپ مقاله در مجلات علمی (علمی وزارتین و ISI) تا 7 امتیاز به ارمغان می‌آورند. در مقطع دکتری و برای اخذ مجوز دفاع در همه دانشگاه‌ها، مقالات کنفرانسی مورد قبول نیست. اما برای تقویت رزومه پژوهشی، شرکت در مصاحبه دکتری داخل و اپلای خارج کشور، تقویت رزومه برای ارتقای رتبه هیئت‌علمی و دیگر مقاصد علمی و پژوهشی مفید است. بخصوص در مورد همایش‌های حضوری، شرکت در همایش می‌تواند اخذ ویزای کشور مربوطه را آسان‌تر کند.

امتیاز یا ارزش چاپ مقاله در کنفرانس‌ها و همایش‌ها معمولاً بر اساس چندین عامل تعیین می‌شود. این امتیازها معمولاً به‌عنوان "امتیازهای اثرگذاری" یا "تأثیر مقاله" شناخته می‌شوند. در ادامه به برخی از عوامل مهم برای تعیین امتیاز چاپ مقاله در کنفرانس‌ها و همایش‌ها اشاره می‌کنم:

سطح علمی کنفرانس یا همایش

امتیاز چاپ مقاله به میزان تأثیر و اهمیت کنفرانس یا همایش بستگی دارد. کنفرانس‌ها و همایش‌های بزرگ‌تر و معتبرتر معمولاً ارزش بیشتری دارند. برخی سازمان‌ها و دستگاه‌های علمی لیستی از کنفرانس‌ها و همایش‌های معتبر منتشر می‌کنند که محققان می‌توانند برای انتخاب مکان انتشار مقالات خود از آن استفاده کنند.

امکانات برگزاری کنفرانس

امکانات فیزیکی و محیطی کنفرانس نیز می‌تواند نقشی در امتیازدهی به مقاله داشته باشد. برای مثال، کنفرانس‌هایی که در مکان‌هایی با امکانات مدرن و مناسب برگزار می‌شوند، امتیاز بیشتری دریافت می‌کنند.

کیفیت مقاله

کیفیت علمی و تکنیکی مقاله، اهمیت بسیاری دارد. مقالات با تحقیقات اصیل، روش‌های مناسب و نتایج معتبرتر امتیاز بیشتری دریافت می‌کنند. همچنین، پیشنهاد و توصیه‌نامه از محققان معتبر و مشهور نیز می‌تواند به افزایش امتیاز کمک کند.

تعداد نقل‌قول‌ها و ارجاعات

تعداد نقل‌قول‌ها و ارجاعات به مقاله شما توسط سایر مقالات و تحقیقات، به‌عنوان یک شاخص از تأثیر مقاله شما محسوب می‌شود. مقالاتی که توسط سایر محققان به طور گسترده نقل‌قول می‌شوند، امتیاز بیشتری دریافت می‌کنند.

تعداد نویسندگان

عداد نویسندگان مقاله نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. مقالاتی که توسط تیم‌های تحقیقاتی بزرگ تهیه می‌شوند امتیاز بیشتری دریافت کنند.

محتوای مقاله

موضوع مقاله و تطابق آن با موضوع کنفرانس یا همایش نیز مهم است. مقالاتی که به‌درستی به موضوع کنفرانس مرتبط هستند، امتیاز بیشتری دریافت می‌کنند.

امتیازهای تشویقی

برخی کنفرانس‌ها و همایش‌ها امکان اختصاص امتیازهای تشویقی به مقالات برتر را دارند. این امتیازها ممکن است به دلیل فوق‌العادگی مقاله، ارائه بهتر یا دلایل دیگر تعیین شوند.

در نهایت، امتیاز چاپ مقاله در کنفرانس‌ها و همایش‌ها معمولاً توسط کمیته علمی یا ارزیابان کنفرانس تعیین می‌شود و این امتیازها ممکن است در رتبه‌بندی مقالات در کنفرانس‌ها و همایش‌ها تأثیر داشته باشند.

 

تفاوت‌های همایش‌های آنلاین، غیرحضوری و حضوری

تفاوت‌های مهم بین همایش‌های آنلاین، غیرحضوری و حضوری به موارد زیر بازمی‌گردد:

1-مکان برگزاری

همایش حضوری: در این نوع همایش‌ها، شرکت‌کنندگان باید به مکان فیزیکی برگزاری همایش بروند.

همایش غیرحضوری: در این نوع همایش‌ها، ممکن است تعداد محدودی از افراد به‌صورت حضوری شرکت کنند، اما اغلب مخاطبان به‌صورت مجازی از راه‌های مختلف به همایش دسترسی دارند.

همایش آنلاین: این نوع همایش‌ها به‌صورت کاملاً مجازی برگزار می‌شوند، و شرکت‌کنندگان به‌صورت آنلاین از هر کجا که دسترسی به اینترنت داشته باشند می‌توانند شرکت کنند.

2-هزینه و زمان

همایش حضوری: شرکت در همایش‌های حضوری ممکن است هزینه‌بر باشد. همچنین، زمان لازم برای سفر به مکان برگزاری نیز ممکن است موردنیاز باشد.

همایش غیرحضوری: در این نوع همایش‌ها، هزینه‌های سفر و اقامت نیازی نیست، اما همچنان نیاز به زمان برای شرکت در جلسات و ارتباط با دیگر شرکت‌کنندگان وجود دارد.

همایش آنلاین: هزینه‌های سفر و اقامت صرفه‌جویی می‌شود و زمان برای شرکت‌کنندگان بسیار انعطاف‌پذیرتر است.

3- ارتباط و شبکه‌سازی با دیگر محققان

همایش حضوری: این نوع همایش‌ها فرصت عالی‌ای برای شبکه‌سازی و ارتباط مستقیم با دیگر شرکت‌کنندگان و تبادل اطلاعات فراهم می‌کند.

همایش غیرحضوری: شرکت‌کنندگان ممکن است از طریق ابزارهای مجازی ارتباط برقرار کنند، اما تجربه ارتباط مستقیم کمتری دارند.

همایش آنلاین: این نوع همایش‌ها ارتباط مجازی را ترویج می‌کنند و از ابزارهای مختلف برای ارتباط و شبکه‌سازی استفاده می‌کنند.

4-دسترسی به محتوا

همایش حضوری: دسترسی به محتوای همایش و ارائه‌ها باید به‌صورت حضوری صورت پذیرد و ممکن است در مواقعی محدود شده باشد.

همایش غیرحضوری: شرکت‌کنندگان به محتوای همایش از طریق پلتفرم‌های مجازی دسترسی دارند و می‌توانند آنها را به مدت معینی مشاهده کنند.

همایش آنلاین: این نوع همایش‌ها معمولاً به شکل مجازی برگزار می‌شوند و شرکت‌کنندگان به طور آنلاین به محتوا دسترسی دارند و می‌توانند آنها را در زمان مناسب برای خود مشاهده کنند.

هر یک از این نوع همایش‌ها دارای مزایا و معایب خود هستند و انتخاب نوع همایش مناسب بستگی به اهداف شما، موضوع تحقیق، زمان و بودجه موردنظر دارد. در سال‌های اخیر، به دلیل شرایط جهانی؛ مانند شیوع بیماری کووید-۱۹، همایش‌های آنلاین و غیرحضوری به اهمیت بیشتری دست یافته‌اند و محققان باید به این تغییرات پاسخ دهند.

برای شرکت در همایش‌های داخلی، ملی و بین‌المللی معتبر و چاپ مقاله در این همایش‌ها، می‌توانید با کارشناسان ایران تز تدبیرساز در تماس باشید.

مطالب مرتبط با مجلات همایشی

مقالات مرتبط

فرم ثبت سفارش

چنانچه نیاز به خدماتی از سمت ما دارید می‌توانید با استفاده از فرم زیر به صورت آنلاین ثبت درخواست کنید. درخواست شما به طور اتوماتیک در صف بررسی قرار گرفته و حتما پیگیری خواهد شد.

مراجعه حضوری شنبه تا پنجشنبه: 9:00 الی 18:00 با هماهنگی قبلی
تاریخ: مؤلف: ایران‌‌تز تدبیرساز بازدید: 1101
بازخورد کاربران در مورد مجلات همایشی

امتیاز به این مطلب

Stars